پژوهشکده فرهنگ فناوری و هوش مصنوعی

پژوهشکده فرهنگ فناوری نوین و هوش مصنوعی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و هنر

هوش مصنوعی و رباتیک در بخش گردشگری درآمدی بی پایان

پژوهشگاه فرهنگ و هنر 

پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی

Advanced Technologies & Artificial Intelligence

Research Institute

Image result for ai and travel

چکیده


هدف

هدف مقاله حاضر برجسته سازی نقش هوش مصنوعی (AI) و رباتیک در صنعت گردشگری است. فن آوری های مختلفی برای بهبود خدمات و تجربه مشتری در جهانگردی ادغام شده اند. تغییرات و چالش های مورد انتظار در جهانگردی در آینده در این مقاله متمرکز شده است.

طراحی / روش / رویکرد
مطالعه ای سیستماتیک در مورد فن آوری های نوظهور هوش مصنوعی و رباتیک در بخش گردشگری در قالب یک دیدگاه ارائه شده است.
یافته ها
هوش مصنوعی مطمئناً خدمات تجربی گردشگری را افزایش می دهد ، اما نمی تواند جای انسان را که تعیین کننده اساسی گردشگری تجربی است ، بگیرد. هوش مصنوعی به عنوان یک بعد مکمل موثر برای آینده گردشگری عمل می کند. با ظهور هوش سفر مصنوعی ، انجام تدارکات سفر ساده تر است. هوش مصنوعی خدمات سفر را به صورت خودکار ، سفارشی و هوشمندانه ارائه می دهد. هوش مصنوعی به مسافران اجازه می دهد تا در مورد رفتارهای خود ، علایق مربوط به گرایش ها اطلاعاتی کسب کنند و تجربه ای شخصی را ارائه دهند. روزگار مشاوره با یک آژانس مسافرتی ، ملاقات رو در رو با او و دردسرهای بی پایان از تماس های تلفنی نگران کننده برای پرسش از ترتیب سفر گذشته است.
مفهوم عملی
بازاریابی گردشگری برای دیدن تغییر مثبت و بهبود یافته که از هوش مصنوعی و رباتیک استفاده می کند ، تجربه کلی گردشگران را افزایش می دهد. فناوری های نوظهور مانند چت بات ها ، واقعیت مجازی ، مترجمان زبان و غیره می توانند به طور موثری در صنعت مسافرت ، گردشگری و مهمان نوازی استفاده شوند.
اصالت / ارزش
دیدگاه حاضر با استفاده از مثالها و تئوریهای مربوط به صنعت ، کاربرد و نقش هوش مصنوعی و رباتیک را مورد بحث قرار می دهد. مقاله حاضر فناوری های مختلف مورد استفاده را برجسته می کند و در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


مقدمه
در دوران مبتنی بر فناوری ، فناوری هوش مصنوعی یکی از ابتکاری ترین اختراعات است که انقلابی در صنایع مختلف در سرتاسر جهان ایجاد کرده است. از هوش مصنوعی (AI) می توان به عنوان توسعه سیستم های رایانه ای یاد کرد که می توانند وظایف و فعالیتهایی را انجام دهند که به هوش انسانی نیاز دارند. هوش مصنوعی اولین بار در سال 1956 در پروژه تحقیقاتی تابستانی جان مک کارتی Dartmouth ظاهر شد. در طول سالها ، بسیاری از موفقیتهای هوش مصنوعی در قالب جستجوهای ابتکاری ، شناخت شخصیت ، سیستمهای تشخیص چهره ، پردازش زبان طبیعی و مفهوم رباتیک متحرک به دنبال داشته است. تا سال 1980 ، پیشرفت مفهومی قابل توجهی در زمینه فناوری محور حاصل شده و کاربرد آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در طول دهه 1990 ، زمینه فناوری به ویژه در زمینه هوش مصنوعی پیشرفت چشمگیری داشته است. این رشد عمدتا به این دلیل بود که فناوری های پیشرفته و جدید به مهندسان اجازه می دهد تا از حجم زیادی از داده ها استفاده کنند ، روبات ها را به روشی کارآمد بسازند و بر روی قدرت های محاسباتی بهتر کار کنند. از آن زمان ، مفهوم هوش مصنوعی مسیری طولانی را طی کرده و قدرت فناوری را دگرگون کرده است. در قرن بیست و یکم ، هوش مصنوعی به اوج خود رسیده است و این توانایی را دارد که تا حد قابل توجهی بر افراد ، سازمان ها و صنایع تأثیر بگذارد.
در عصر دیجیتال سازی ، فناوری هوش مصنوعی در صنایع مختلف و نه فقط در صنعت فناوری اطلاعات استفاده می شود. به عنوان مثال ، می توان در وسایل نقلیه خودران ، پرستاران رباتیک ، سیستم های ناوبری ، چت بات ها ، بازی های انسان در مقابل رایانه و زمینه های مختلف با هوش مصنوعی اشاره کرد.
طبق پیش بینی مک کورمیک و همکاران ، به دلیل افزایش استفاده از هوش مصنوعی توسط مشاغل در صنایع مختلف ، آنها تا سال 2020 می توانند تقریباً 1.2 تریلیون دلار در یک سال از رقبای کم اطلاع خود پیشی بگیرند. برخی از صنایع بزرگی که هوش مصنوعی در آن حضور یافته است ، صنعت تولید ، صنعت خودرو ، بانکداری و خدمات مالی ، بهداشت و علوم پزشکی ، بیمه ، ارتباطات از راه دور ، انرژی ، جهانگردی مسافرتی و مهمان نوازی و رسانه ها و سرگرمی است. ردپای هوش مصنوعی به سرعت، در هر روز در تعداد بیشتری از صنایع در سراسر جهان در حال گسترش است. محبوبیت و کاربرد فناوری هوش مصنوعی در محیط صنعتی در حال افزایش است زیرا سطح نوآوری را افزایش می دهد و فرایندها و فعالیتهایی را که توسط عوامل انسانی انجام می شود به حداقل می رساند. در بسیاری از صنایع ، هوش مصنوعی در عملکردهای مختلف سازمان ها مانند فروش و بازاریابی ، خدمات به مشتری و امور مالی مورد استفاده قرار می گیرد.
در قرن بیست و یکم ، صنعت گردشگری شاهد رشد و شکوفایی باورنکردنی در سطح جهانی بوده است. ورود گردشگران بین المللی از 528 میلیون نفر در سال 2005 به 1.19 میلیارد نفر در سال 2015 افزایش یافته است. امروزه عده زیادی مایلند هزینه های خود را برای گردشگری و مسافرت هزینه کنند. این هزینه ها تقاضا و عملکرد کلی صنعت را افزایش داده است. به لطف رشد صنعت مسافرت و جهانگردی ، این مورد از بزرگترین بخشهای جهان به شمار می رود که قدرت شکل گیری سلامت اقتصادی یک کشور را دارد. فناوری وارد محیط صنعتی شده و عملکرد و کیفیت ارائه خدمات را افزایش داده است. هوش مصنوعی به محیط گردشگری و توریسم وارد شده و از آن برای دستیابی به مزیت رقابتی در بازار پویا استفاده می شود.
فناوری بتدریج در صنعت جهانگردی جای خود را باز کرده و فرایندهایی را که به صورت دستی انجام می شوندکاهش می دهد. از آنجایی که صنعت گردشگری همیشه پذیرنده فناوری اولیه بوده است ، با آغوش باز از هوش مصنوعی استقبال کرده است. مفهوم هوش مصنوعی وارد زمینه تجارت شده است زیرا می تواند بازاریابان را در محیط رقابتی صنعتی قادر به پردازش خودکار و ساده سازی فعالیت های تجاری کند. در ابتدا از آن برای ساده سازی فرآیندهای بازاریابی استفاده می شد ، اما در حال حاضر ، فناوری هوش مصنوعی در هر جنبه گردشگری مانند استقبال از مهمانان ، سرویس دهی به آنها و گوش دادن به نیازهای آنها اثری برجای گذاشته است. هوش مصنوعی در صنعت گردشگری برای اهداف مختلفی از جمله بهبود سطح شخصی سازی ، متناسب سازی توصیه های مشتریان و تضمین پاسخگویی سریع حتی در صورت عدم حضور کارکنان در حال استفاده است. وجود هوش مصنوعی در محیط صنعتی به قدری حیاتی شده است که از آن برای کمک و ارتباط با مشتری و در نتیجه تقویت کیفیت تعامل استفاده می شود.
هدف این دیدگاه این است که چگونه فناوری هوش مصنوعی وارد صحنه گردشگری شده و تغییرات انقلابی را در محیط صنعتی ایجاد می کند. این دیدگاه تلاش می کند تا دانش کاملی در مورد فن آوری های مختلف هوش مصنوعی مورد استفاده ، پیامدهای آن ، چالش ها و پتانسیل آینده در بخش سفر ، گردشگری و توریسم ارائه دهد. در زمان های مبتنی بر فناوری ، این موضوع می تواند قدرت هوش مصنوعی و پیامدهایی را که بر محیط صنعتی دارد ، روشن کند. چگونگی طراحی مجدد هوش مصنوعی ، روند سفر و گردشگری به صورت انتقادی در اینجا ارائه شده است. ارزیابی جامعی برای درک اینکه چگونه هوش مصنوعی صنعت گردشگری منظم را به یک قطب صنعتی هوشمند تبدیل می کند ، انجام شده است.


دامنه هوش مصنوعی در صنعت گردشگری و توریسم
اگرچه هوش مصنوعی (AI) موضوعی معاصر است ، اما یافته های جالبی وجود دارد که باعث استفاده از هوش مصنوعی در صنعت مسافرت ، گردشگری و توریسم می شود. در سالهای اخیر مطالعات کوتاهی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در صنعت مسافرت ، جهانگردی و هتلداری توسط شرکت هایی مانند خدمات مشاوره ای تاتا ، Google Travel ، Trip Advisor و غیره انجام شده است. این مطالعات برخی از یافته های مهم را که به نفع شرکت های مسافرتی و جهانگردی است ، نشان می دهد. بررسی انجام شده توسط خدمات مشاوره ای تاتا (TCS) نشان داد كه 85 درصد از ارائه دهندگان خدمات مسافرتی و مهمان نوازی از هوش مصنوعی در تجارت خود استفاده می كنند. مطالعات گزارش می دهند که این ممکن است به دلیل افزایش سریع فروش سفرهای دیجیتال باشد که انتظار می رود تا سال 2020 از 800 میلیارد دلار عبور کند. Google Travel & Trip Advisor گزارش می دهند که 74 درصد مشتریان برنامه سفرهای گردشگری خود را با استفاده از اینترنت انجام می دهند که در این برنامه بیش از 45 درصد مشتریان اپلیکیشن استفاده از تلفن های هوشمند را دارند. نظرسنجی های دیگر نشان می دهد که 85 درصد از مشتریان پس از رسیدن به مقصد ، تصمیم به فعالیت های سفر خود می گیرند. 36 درصد از مشتریان روند رزرو تعاملی و 80 درصد از آنها فناوری های سلف سرویس را نسبت به خدمات سنتی ترجیح می دهند. 90 درصد مشتریان هنگام سفر به نقطه مقصد انتظار اطلاعات مربوط به سفر را دارند.
روی هم رفته ، به نظر می رسد این نتایج گرایش مشتریان به اینترنت و فناوری های سلف سرویس را نشان می دهد. این یافته ها بازاریابان را وسوسه می کند تا از هوش مصنوعی در قالب فن آوری های تعاملی و سلف سرویس برای ارائه تجربه مشتری بیشتر استفاده کنند. یافته های این نظرسنجی ها نه تنها گرایش مشتریان به فناوری را نشان می دهد بلکه جنبه "به موقع بودن" را نیز استنباط می کند. مشتریان در مورد به موقع بودن سرویس هایی که دریافت می کنند بسیار حساس هستند. اکثر مشتریان قبل از سفر آماده پذیرش خدمات نیستند ، بلکه انتظار دارند که این خدمات در زمان سفر باشد. یافته ها همچنین نشان می دهد که اکثر مشتریان فناوری های سلف سرویس را بر خدمات سنتی ترجیح می دهند. این فناوری های سلف سرویس با استفاده از هوش مصنوعی تا حد زیادی امکان پذیر است.
علاوه بر این عوامل، چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که بر صنعت مسافرت ، گردشگری و توریسم تأثیر می گذارد. عوامل مهمی که در انتخاب خدمات گردشگری ، مسافرتی و توریسم تأثیر می گذارند عبارتند از: منابع طبیعی ، امکانات زیرساخت عمومی ، زیرساخت های گردشگری ، زیرساخت های گردشگری مقصد. منابع طبیعی شامل زیبایی های دیدنی ، دریاچه ها ، کوه ها ، بیابان ها ، تنوع و منحصر به فرد بودن گیاهان و جانوران ، شرایط آب و هوایی (دمای منطقه ، میزان بارندگی ، رطوبت و غیره) است. امکانات زیرساخت عمومی شامل حمل و نقل جاده ای ، عمومی و خصوصی است. زیرساخت های توریستی شامل امکانات هتل و اقامت ، رستوران ها ، کافه ها ، دیسکوها ، کلوپ ها ، پارک های تفریحی ، سرگرمی های تفریحی و ورزشی ، پارک های آبی ، باغ وحش ها ، کازینوها ، پیاده روی ، فعالیت های ماجراجویی ، مراکز خرید و غیره است. زیرساخت های گردشگری مقصد شامل منابع انسانی ، اقدامات ایمنی در آن مکان است.
هوش مصنوعی می تواند طیف وسیعی از اطلاعات را در مورد کلیه عوامل کلیدی مانند منابع طبیعی ، امکانات زیرساخت عمومی ، امکانات زیرساخت های گردشگری ، امکانات زیرساخت های گردشگری مقصد و ... فراهم کند. فناوری هوش مصنوعی می تواند با ارائه طیف گسترده ای از اطلاعات در مورد تمام عوامل کلیدی در مدت زمان کوتاهی ، از عملکرد انسان پیشی بگیرد. با توجه به این شرایط ، هوش مصنوعی ممکن است از خدمات انسانی بهتر باشد. هوش مصنوعی با ارائه اطلاعات به موقع به مشتریان در مورد عوامل کلیدی مانند منابع طبیعی ، امکانات زیرساخت عمومی ، امکانات زیرساخت های گردشگری ، امکانات زیرساخت های گردشگری مقصد و ... به راحتی نیازهای مشتریان را برطرف می کند. این اطلاعات می تواند به صورت پیام های تعاملی ، فناوری های سلف سرویس ، چت بات ها ، تورهای صوتی ، تورهای مجازی ، فرایند رزرو تعاملی ، فن آوری های تشخیص چهره ، ترجمه های زبان ، فروش گسترده و فروش بالا ، قیمت رقابتی ، خرید آسان و غیره باشد، که در بخشهای بعدی به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته است.


هوش مصنوعی در گردشگری
چندین فناوری جدید وجود دارد که در حوزه هوش مصنوعی تکامل یافته اند. این فن آوری ها در ارائه یک تجربه جدید به مشتریان مفید بودند. این فناوری ها شامل فناوری های تشخیص چهره ، برنامه های واقعیت مجازی ، چت بات ها ، ربات ها ، هوش مصنوعی در نقشه های گوگل ، مترجمان زبان ، تورهای صوتی ، سهولت در خرید و غیره است.
تشخیص چهره
تشخیص چهره کاربردی از فناوری هوش مصنوعی است که در صنایع مختلف برای اهداف مختلف اهمیت و کاربرد بیشتری پیدا می کند. تشخیص چهره در صنعت مسافرت و جهانگردی نیز در مقیاس وسیعی سازگار است. به عنوان مثال ، مسافران باید یک سری فرآیندهای پیچیده را به صورت بررسی دقیق اسناد سفر توسط مقامات مختلف مانند گمرک ، مهاجرت و فرودگاه ها انجام دهند. این پیچیدگی در روند کار ، وقت بسیار گرانبهایی را می کشد که بیشتر منجر به نوعی سرخوردگی در گردشگران می شود. برای کاهش این نوع آشفتگی ها ، فناوری های تشخیص چهره وارد عمل شده اند. این فناوری چهره گردشگران را تشخیص می دهد ، آن را با چهره در اسناد تأیید می کند و عبور و مرورهای بدون دردسر را ارائه می دهد. با استفاده از این فناوری ، گردشگران می توانند بدون تأیید سند توسط مقامات مختلف مانند مهاجرت ، گمرک و غیره ، از طریق عبور و مرور های فرودگاه و سایر عبور و مرور های ایستگاهی عبور کنند. این فناوری در حال حاضر توسط سازمان ShoCard برای خطوط هوایی پیاده سازی شده است.
واقعیت مجازی
فناوری واقعیت مجازی (VR) به طور کلی از هدست VR برای ایجاد یک محیط شبیه سازی شده استفاده می کند. این محیط شبیه سازی شده تجربه ای از واقعیت مجازی را ارائه می دهد. مشتری با استفاده از فناوری VR در دنیای دیجیتال 3 بعدی محیط را تا حد زیادی تجربه می کند. در روزهای اخیر ، این فناوری توسط شرکت های مسافرتی ، گردشگری و توریسم استفاده می شود. این شرکت ها با استفاده از فیلم های 3 بعدی نقاط گردشگری و مکان های هتل را نشان می دهند. فاصله عمده ای بین مشتری و هتل داران وجود دارد. مشتریان در فاصله دور معمولاً از فضای هتل ، کیفیت اتاق ها و غیره بی اطلاع هستند. هتلداران هتل خود را در وب سایت توصیف می کنند. چند تصویر و فیلم ارائه می دهند که تصویری کامل به مشتریان ارائه نمی دهند. اکثر اوقات ، این نوع روش منجر به ابهام در مشتریان می شود. مشتریانی که در فاصله زیادی قرار دارند ، قادر به ارزیابی محیط و محیط هتل ، کیفیت اتاق های هتل ، امکانات موجود در هتل و غیره نیستند. این مشکل به راحتی توسط برنامه های واقعیت مجازی برطرف می شود.
برنامه های واقعیت مجازی مختلفی در صنعت گردشگری و هتل استفاده می شود. برخی از آنها تورهای هتل مجازی ، تجارب سفر مجازی ، رابط رزرو مجازی است. تورهای مجازی هتل شامل نمایش محیط هتل ، امکانات آن در قالب فیلم 3 بعدی است. این امر باعث می شود مشتریان در مورد امکانات موجود در هتل با تجربه واقعی مواجه شوند. مشتریان دوست دارند قبل از انتقال به نقاط توریستی ، سفر و اکتشاف در نقاط گردشگری را تجربه کنند. این کار با جستجوی اطلاعات مربوطه در اینترنت به صورت بررسی مشتری و غیره انجام می شود. با ظهور فناوری های واقعیت مجازی ، یک تغییر اساسی در دسترسی اطلاعات به مشتریان ایجاد شد. این اطلاعات باعث می شود مشتریان از قبل درباره سفر خود تصمیم بگیرند.
فناوری های واقعیت مجازی دروازه ای مناسب برای سفر و گشت و گذار در مکان های دیده نشده از قبل هستند. بازاریابان با مشارکت خود در هتل ها ، مکان های گردشگری (به عنوان مثال موزه ها ، پارک های باغ وحش و سایر مکان های تفریحی) سفر مجازی را به مشتریان در هتل ها و مکان های گردشگری ارائه می دهند. در گذشته نه چندان دور هتل هایی به نام هتل های ماریوت ، هتل های آتلانتیس دبی وجود دارند که خود را با بازاریابان شریک می کنند تا تجربه ای مجازی به مشتریان ارائه دهند. رابط رزرو مجازی به شما امکان می دهد تجربه شبیه سازی پیاده روی از طریق هواپیما و انتخاب صندلی در هواپیما را در زمان واقعی انجام دهید. مشتریان همچنین خدمات دیگری مانند سرویس تاکسی را انتخاب می کنند و پرداخت را انجام می دهند. این نمایش ساده رزرو بلیط پرواز و سایر خدمات در قالب فیلم 3 بعدی به مشتریان این امکان را می دهد تا بدون مراجعه به مشاوره ، خود به رزرو اقدام کنند. این به شرکت های هواپیمایی کمک می کند تا به خرده فروشی های نسل بعدی تبدیل شوند. شرکت هایی مانند خطوط هوایی Navitaire از خدمات رابط رزرو مجازی استفاده می کنند.
چت بات ها
چت بات‌ یک نرم افزار است که مکالمه را از طریق روش های شنیداری یا متنی انجام می دهد." به طور عمده دو نوع چت بات وجود دارد ، به نام چت بات مبتنی بر پیام متنی و چت بات مبتنی بر صدا. ربات های چت مبتنی بر پیام نوشتاری ، خدمات پیام را به صورت پیام های متنی به پرسش های مشتریان ارائه می دهند. ربات های گفتگوی مبتنی بر صدا خدمات پیام را به صورت پیام های مبتنی بر صدا به پرسش های مشتریان ارائه می دهند. چت بات ها معمولاً ماشین های نرم افزاری رایانه ای هستند که برای پاسخگویی به سوالات ساده مطرح شده توسط مشتریان ، از قبل برنامه ریزی شده اند. چت بات ها برنامه هایی را تعبیه کرده است که کلمات کلیدی را در سوالات شناسایی می کند که باعث ایجاد تعداد پاسخ در جواب به یک سوال می شود. این ویژگی کلیدی ارسال چند پاسخ به یک سوال بلافاصله جنبه قابل توجه چت بات ها بوده است. علاوه بر این ، در 365 روز سال می توان به چت بات ها شبانه روزی دسترسی داشت. این ویژگی های کلیدی باعث شد تا چت بات ها جایگزین کارمندان شوند. برخی از شرکت ها با استفاده از چت بات های سفر ، تجربه ای منحصر به فرد ارائه می دهند. مسافران می توانند بدون هیچ راهنمایی خودشان سوار ماشین شوند و چت بات مسافرتی نصب شده در ماشین به توصیف هر مکان ادامه می دهد. این فناوری به عنوان تور صوتی نامگذاری شده است ، که توسط مسافرینی که مایل به حفظ حریم خصوصی هستند و تنها با خانواده خود سفر می کنند ، ترجیح داده می شوند.
هر هتل می خواهد مهمانان شما یک تجربه عالی داشته باشد. به ناچار میهمانان به برخی یا سایر اطلاعات مربوط به امکانات هتل نیاز دارند. اینجاست که چت بات ها وارد عمل می شوند. شخصی سازی یک مولفه اصلی است که بازاریابان برای ادغام با خدمات خود به آن نیاز دارند. به خصوص ، چت بات های مبتنی بر صوت یک سرویس شخصی سازی شده با مشخصات بالا را به مشتریان خود ارائه می دهند. این سرویس با ارائه طیف گسترده ای از خدمات مانند سفارش خدمات غذایی ، خدمات تاکسی ، خواندن پیام ها ، تعیین زمانبندی کارها و قرارها ، تنظیم هشدارها ، خدمات اتاق ، خدمات نگهداری از خانه ، اطلاع رسانی به امکانات هتل و غیره به مشتریان ارائه می دهد. در کل ، به عنوان مهماندار عمل می کند. چت بات ها حتی می توانند داده های قبلی مهمانان را ذخیره کنند و از این طریق می توانند توصیه هایی را بر اساس خریدها و فعالیت های گذشته پیشنهاد دهند. این ربات های گفتگوی مبتنی بر صدا به ویژه برای بهبود توریسم طراحی شده اند که باعث افزایش تعامل و تجربه مشتری می شود. ارائه یک تجربه عالی از مهمان می تواند با چت بات ها برای توریسم امکان پذیر باشد. تعداد کمی از هتل ها از چت بات ها یعنی هتل های ماریوت ، هتل هایت ، هتل های GRT استفاده می کنند.
ربات ها
ربات ها نوع دیگری از فناوری هوش مصنوعی هستند که حضور آنها را در صنعت گردشگری تقویت می کنند. این دستیارهای مبتنی بر فناوری از فناوری اینترنت اشیا (IoT) برای انجام فعالیتهای ساده مانند روشن کردن چراغ اتاق خواب ، خاموش کردن تلویزیون ، سیستم های حمل و نقل استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که وسایل مهمانان به طور خودکار چک می شود و از آنها در هتل پذیرایی می کنند. پذیرندگان ربات به یک امر پرطرفدار در صنعت گردشگری تبدیل شده اند که تأثیر مستقیمی در تعامل و تجربه مشتری و مهمان دارند. آنها حتی از خدمات سرویس اتاق نیز مراقبت می کنند تا مهمانان هنگام ورود به اتاق جدید هتل با هیچ مشکلی روبرو نشوند. در برخی از هتل های معتبر ماریوت مانند St. Regis ، Westin و Aloft ، ربات الکسا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به همین ترتیب ، در فرودگاه ها ، ربات ها حضور خود را شکوفا کرده اند و از آنها به عنوان راهنما و دستیار استفاده می شود. برخی از مزایای اصلی ربات ها در صنعت گردشگری شامل افزایش تجربه مشتری ، ساده سازی روند کار ، توانایی عوامل انسانی در تمرکز بر سایر فعالیت ها و بهبود کارایی تجارت گردشگری است.
ورود هوش مصنوعی در صنعت گردشگری واقعیتی است که در عصر حاضر وجود دارد. به عنوان مثال ، یک شرکت معتبر گردشگری و توریسم ژاپنی Henn-a Hotel انواع مختلفی از ربات ها را از جمله ربات های دایناسور در نیروی کار خود معرفی کرده است. این ربات ها وظیفه مراقبت از فعالیت های میز کار و پذیرایی از میهمانان را بر عهده دارند. اگرچه ممکن است خیلی عجیب به نظر برسد ، این یکی از نمونه هایی است که نشان می دهد فناوری هوش مصنوعی در صنعت گردشگری مسیری طولانی را طی کرده است و همچنین باید بیشتر از این انجام شود. بنابراین ، هوش مصنوعی انقلابی خاموش در صنعت گردشگری و توریسم به وجود آورده است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
نقشه های گوگل
نقشه های گوگل با استفاده از فناوری GPS با اطلاع رسانی به مسافران در مورد مسیرها ، به آنها کمک می کند. استفاده از فناوری هوش مصنوعی در Google Maps با آگاهی دادن به مسافران در مورد تصادفات و راه بندان ، اطلاعات را پیشرفته می کند. اگرچه Google Maps با تعیین مسیرهای مناسب ، سفر را آسان می کند. مسافران به طور مکرر با یک مشکل مشترک روبرو می شوند. در پایان مسافران با طی مسیری كاملاً اشتباه ، سفر خود را پایان می دهند كه این امر پس از طی مسافتی از راه دور محقق می شود. این تجربه باعث سردرگمی و اذیت شدن مسافران زیادی می شود. برای غلبه بر این مانع ، Google Maps به راه حل جدیدی برای تلفیق سیستم موقعیت یابی بصری (VPS) برای سهولت سفر رسید. این نسخه جدیدتر از سیستم موقعیت یابی ویژوال (VPS) استفاده می کند که با سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) متفاوت است. سیستم موقعیت یابی بصری از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کند که چشم انداز زنده ای از دنیای واقعی و نشانه های دیداری در مقابل مسافران را نشان می دهد.
نقشه های گوگل با کمک هوش مصنوعی اکنون قادر به ارائه دیدی زنده از دنیای واقعی هست. ویژگی جدید در Google Maps بلافاصله دوربین را روشن می کند و شروع به اسکن کردن می کند تا نشانه های دیداری مانند ساختمان ها ، ویترین فروشگاه ها و غیره را پیدا کند. مسافران می توانند برنامه Google Maps را روشن کرده و از مکان دقیق آنها مطلع شوند و نمای زنده Google Maps را تجربه کنند. این جزئیات در مورد مغازه ها ، شرکت ها ، هتل ها ، مراکز خرید ، تئاترهای سینما ، رستوران ها ، غذاخوری ها ، مناطق تفریحی و غیره ارائه می دهد. در نتیجه تجربیات مبتنی بر مکان حاصل می شود. با استفاده از نمای زنده ، مسافران بدون هیچ سردرگمی در مسیری مناسب حرکت می کنند. به طور خلاصه ، نسخه جدیدتر Google Maps به عنوان یک راهنمای محلی عمل می کند.
مترجمان زبان
برنامه های نرم افزاری متعددی وجود دارند که یک زبان را به زبان های دیگر ترجمه کنند. این برنامه ها به ویژه برای مسافرانی که از مکان های خارجی بازدید می کنند که با زبان های ناآشنا روبرو می شوند، قابل استفاده است. سفر به کشور خارجی ممکن است دشوار باشد ، به ویژه هنگامی که موانع زبانی وجود داشته باشد. این مشکل فقط در صورتی قابل حل است که مسافران از هر راهنمای محلی که می تواند به زبان محلی صحبت کند استفاده کنند. اما برنامه های نرم افزاری می توانند با ترجمه زبان ناآشنا به زبانهای آشنا ، جایگزین راهنمای محلی شوند. تعدادی از برنامه ها به نام" Google Translate" این وظایف را انجام می دهند. این برنامه ها حتی به مسافران امکان می دهد تا با مردم محلی به زبان خود مکالمه کنند. وقتی مسافر روی گزینه "حالت مکالمه" کلیک می کند ، Google Translate خدمات گفتاری صوتی را ارائه می دهد. این گزینه به مسافران اجازه می دهد تا به زبان خود صحبت کنند ، پیام صوتی آنها را ضبط می کند ، این پیام صوتی را به زبان مقصد ترجمه می کند (ترجمه به زبان محلی) و ترجمه را به زبان مقصد دیکته می کند ، در نتیجه پیام مسافران را به مردم محلی می رساند. این ویژگی به ویژه برای مسافران ناآشنایی که نمی توانند پیام های خود را در Google Translate تایپ کنند بسیار مفید است. بهترین قسمت این برنامه توانایی کار در حالت آفلاین است. این می تواند زبانها را در برنامه بارگیری کند و در حالت آفلاین کار کند. یکی دیگر از ویژگی های بسیار مفید ، گزینه ""Camera Integration است. مسافران ترجیح می دهند منوها را در هتل ببینند ، با این حال ، بیشتر اوقات ، در نهایت با منوها دست و پنجه نرم می کنند ، به ویژه هنگامی که در مکانهایی هستند که هیچ پایه و اساسی به زبان محلی ندارند.
در هنگام خواندن تابلوها و منوها در هتل ، در مکانی خارجی با زبانی ناآشنا ، مسافران اغلب شانسی ندارند. از گزینه ""Camera Integration می توان برای ترجمه تابلوها و منوها در هتل های مکان های خارجی استفاده کرد. این برنامه از طریق دوربین تلفن ، تابلوها و منوها را اسکن می کند و اطلاعات موجود در تابلوها و منوها را به زبان مناسب ترجمه می کند. این می تواند به مسافرانی که می خواهند منوها را در هتل بخوانند و تابلوهای راهنما را درک کنند کمک کند. این برنامه همچنین می تواند کلمات یا پیام های موجود در تصاویر گرفته شده توسط دوربین را ترجمه کند. این ویژگی خاص می تواند برای مسافرانی که می خواهند اطلاعاتی را برای لحظه فعلی ضبط کنند و می خواهند بعداً ترجمه شوند ، مفید باشد. این نرم افزار به مسافران کمک می کند تا با مردم محلی تعامل داشته باشند. مسافران می توانند به غذاخوری های محلی ، مراکز خرید و سایر مناطق تفریحی نقل مکان کنند که می توانند با زبان محلی خود با مردم محلی ارتباط برقرار کنند و این امر تجربه جدیدی از مسافرت از یک مکان ناآشنا را برای مسافران فراهم می کند. از نظر بازاریابان ، این فناوری تجربه مشتری (تجربه مسافر) و تعامل مشتری (مشارکت مسافران) را بهبود می بخشد.
خدمات بهینه سازی
با استفاده از هوش مصنوعی در ترکیب با الگوریتم حداکثر احتمال ، ارائه دهندگان خدمات می توانند بهینه سازی خدمات را ارائه دهند. الگوریتم حداکثر احتمال استفاده از داده های گذشته و مقادیر احتمالی قیمت ها را نشان می دهد. این الگوریتم زمان بندی افزایش قیمت ها و زمان افت قیمت را پیشنهاد می کند. بنابراین ، بهترین زمان بندی را از نظر قیمت به مشتریان پیشنهاد می کند. این فناوری در بسیاری از مناطق گردشگری مانند رزرو خدمات هتل / پرواز / تاکسی، مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این فناوری ، مشتریان می توانند در مورد رزرو هتل / پرواز / تاکسی تصمیم بگیرند یا منتظر بمانند تا قیمت کاهش یابد. به همین ترتیب ، هوش مصنوعی به فروش متقابل نیز کمک می کند. فروش متقابل یک استراتژی فروش است ، جایی که فروش محصولات مکمل به مشتریان وجود دارد. به عنوان مثال ، اگر گردشگران در جستجوی سرویس تاکسی باشند ، هوش مصنوعی مجموعه پیشنهادهایی را ارائه می دهد ، در آنجا پیشنهادهایی درباره خدمات تاکسی همراه با خدمات هتل ، مناطق تفریحی اطراف و غیره وجود دارد. تعداد کمی از شرکت های آنلاین مانند ""Hopper.com با ارائه اطلاعاتی نه تنها در مورد سرویس اصلی بلکه در مورد خدمات اضافی که خدمات اصلی را تکمیل می کنند ، تجربه سفر را بهینه می کنند.


هوش مصنوعی موثر بر عوامل مرتبط با سفر ، گردشگری و توریسم


تشخیص چهره امکانات مسافرتی را تنظیم می کند
فناوری های تشخیص چهره بدون هیچ گونه تأیید سندی توسط اداره مهاجرت ، اداره گمرک و غیره ، عبور و مرور های بدون دردسر را در فرودگاه ها و سایر ایستگاه ها ارائه می دهند. این نرم افزار تشخیص چهره ، نه تنها ورود به سیستم بدون دردسر را فراهم می کند بلکه با استفاده از فناوری های بلاکچین و امنیت داده ها را برای گردشگران تضمین می کند. این فناوری ها روند سفر را برای مشتریان تسهیل می کنند.


واقعیت مجازی تنظیم کننده عوامل سفر ، گردشگری و توریسم
فاصله زیادی بین انتظارات مشتریان از خدمات واقعی ارائه شده توسط ارائه دهندگان سرویس وجود دارد. مشتریانی که در فاصله بسیار دور هستند معمولاً از نقاط گردشگری ، تجربه گردشگری آن مقصد بی اطلاع هستند. مشتریان دوست دارند قبل از انتقال به نقاط توریستی ، سفر و اکتشاف در نقاط گردشگری را تجربه کنند. این کار با جستجوی اطلاعات مربوطه در اینترنت به صورت بررسی مشتری و غیره انجام می شود. آنها قبل از اینکه مکان مقصد را انتخاب کنند ، عوامل زیادی را در مورد سفر و گردشگری در نظر می گیرند. این عوامل شامل منابع طبیعی مانند مناظر زیبا ، دریاچه ها ، کوه ها ، بیابان ها ، تنوع و منحصر به فرد بودن گیاهان و جانوران ، شرایط آب و هوایی (دمای منطقه ، میزان بارندگی ، رطوبت و غیره) است. امکانات زیرساخت عمومی مانند حمل و نقل جاده ای ، عمومی و خصوصی وجود دارد. زیرساخت های گردشگری شامل هتل و امکانات اقامتی ، رستوران ها ، کافه ها ، کلوپ ها ، پارک های تفریحی ، مکان های تفریحی و ورزشی ، پارک های آبی ، باغ وحش ها ، پیاده روی ، فعالیت های ماجراجویی ، مراکز خرید و غیره است. زیرساخت های گردشگری مقصد شامل منابع انسانی ، اقدامات ایمنی در آن مکان می باشد.
با ظهور فناوری های واقعیت مجازی ، گردشگران برخلاف خواندن نظرات مشتریان ، می توانند اطلاعات دست اول در مورد اکثر این عوامل را بدست آورند. فناوری واقعیت مجازی (VR) محیط شبیه سازی شده ای را ایجاد می کند که تجربه ای از واقعیت مجازی را ارائه می دهد. مشتری در دنیای 3 بعدی به صورت دیجیتال ، محیط را تا حد زیادی تجربه می کند. این فناوری عمده ترین محدودیت موجود بین مشتری و ارائه دهنده خدمات را برطرف می کند. با مشاهده فیلم های واقعیت مجازی ، مشتریان می توانند زیبایی منظره منابع طبیعی مانند زیبایی منظره ، دریاچه ها ، کوه ها ، بیابان ها ، تنوع و منحصر به فرد بودن گیاهان و جانوران ، شرایط آب و هوایی ، امکانات زیرساخت عمومی مانند جاده ، حمل و نقل عمومی و خصوصی را تجربه کنند. مشتریان می توانند اطلاعات دست اول جامعی داشته باشند که به آنها اجازه می دهد انتخاب مکان مقصد گردشگری را تعیین کنند. در گذشته نه چندان دور ، بسیاری از شرکت ها شروع به استفاده از فناوری واقعیت مجازی در ارتقا مقصد و تجارب هتل کرده اند. این فن آوری ها نه تنها اطلاعات مربوط به همه این عوامل را فراهم می کنند ، بلکه تجربه مشتری دست اول را نیز فراهم می کنند که انگیزه آنها برای سفر و تجربه خدمات است.
بنابراین ، فناوری های واقعیت مجازی به گردشگران در دستیابی به منابع طبیعی ، تأسیسات زیرساخت عمومی ، تاسیسات زیرساخت های گردشگری ، زیرساخت های گردشگری مقصد کمک می کنند که بر روند خرید و روند تصمیم گیری آنها تأثیر بیشتری بگذارد.


چت بات ها زیرساخت های گردشگری مقصد و امکانات زیرساخت های گردشگری را تنظیم می کند
چت بات ها معمولاً ماشین های نرم افزاری رایانه ای هستند که برای پاسخگویی به سوالات ساده مطرح شده توسط مشتریان ، از قبل برنامه ریزی شده اند. مشتریان پس از قدم گذاشتن در اتاق های هتل با سوالات زیادی از زیرساخت های گردشگری مقصد تا زیرساخت های گردشگری روبرو می شوند. مشتریان سوالات بی شماری را از چت بات ها مانند امکاناتی در هتل ، زمان ناهار و شام ، اقلامی که در طول ناهار ، شام ، امکانات سالن بدن سازی ، خدمات موجود در هتل ، اقدامات ایمنی و غیره ارائه می شود ، می پرسند. از این رو چت بات ها تمام اطلاعات مربوط به زیرساخت های مقصد را ارائه می دهند. علاوه بر این ، چت بات ها همچنین اطلاعات مربوط به زیرساخت های توریستی را شامل می شوند که شامل کلوپ ها ، کافه ها، پارک های موضوعی ، تفریحات و فعالیت های ورزشی ، پارک های آبی ، باغ وحش ها ، پیاده روی ، فعالیت های ماجراجویی ، مراکز خرید و غیره است. بنابراین ، چت بات ها تمام اطلاعات مربوط به زیرساخت های گردشگری و زیرساخت های گردشگری مقصد را ارائه می دهند.


ربات هایی که امکانات مربوط به توریسم را تنظیم می کنند
بررسی های اخیر گزارش شده است که انتظار می رود "توریسم هوشمند" تا سال 2021 بیش از 25 درصد رشد کند. روبات ها با ارائه خدمات غیرمنتظره ، درگیر نگه داشتن مشتریان به طور مداوم و در نتیجه ایجاد تجربه ای نو و دلپذیر در ذهن مشتریان ، گردشگران را شگفت زده می کنند. ربات های هتل با هدایت مشتری به اتاق های هتل ، حمل چمدان به اتاق آنها ، حفظ خدمات خانه داری ، سرو غذا و تنقلات به مشتریان کمک می کنند. بنابراین ، روبات ها با ارائه خدمات جدید در ارائه خدمات توریسم ، به طور مداوم تعامل مشتری و تجربه مشتری را افزایش می دهند.


نقشه های Google زیرساخت های عمومی و امکانات زیرساخت های گردشگری تنظیم می کنند
فناوری هوش مصنوعی موجود در Google Maps از GPS برای ارائه اطلاعات در مورد امکانات زیرساخت عمومی مانند حمل و نقل جاده ای ، عمومی و خصوصی استفاده می کند. فناوری هوش مصنوعی که این روزها در وسایل نقلیه استفاده می شود ، از GPS برای ارائه اطلاعات در مورد تصادفات جاده ای ، ترافیک و برنامه ریزی کوتاه ترین یا مسیر متناوب که می تواند از ترافیک رها شود ، استفاده می کند. نسخه جدید VPS حتی جزئیات مربوط به مغازه های اطراف ، شرکت ها ، هتل ها ، مراکز خرید ، تئاترهای سینما ، رستوران ها ، غذاخوری ها ، مناطق تفریحی و غیره را ارائه می دهد ، در نتیجه تجربیات مبتنی بر مکان را ارائه می دهد. بنابراین ، فناوری هوش مصنوعی مورد استفاده در Google Maps اطلاعات مربوط به زیرساخت های گردشگری را شامل می شود که شامل هتل و امکانات اقامتی در نزدیکی ، رستوران ها و کافه ها و غیره است. بنابراین ، Google Maps به گردشگران در دستیابی به امکانات زیرساخت عمومی و زیرساخت های گردشگری کمک می کند.


مترجمان زبان زیرساخت های گردشگری مقصد را تنظیم می کنند
مترجمان زبان به گردشگران کمک می کنند تا با ساکنان محلی به زبان محلی خود ارتباط برقرار کنند. این مترجمان زبان با ترجمه زبان ناآشنا به زبانهای آشنا برای گردشگران و انتقال پیام های گردشگری به ساکنان محلی ، جایگزین راهنمای محلی می شوند. بدین ترتیب ، به عنوان یک عنصر کلیدی در زیرساخت های گردشگری مقصد جایگزین منابع انسانی (راهنماهای محلی) می شود. بنابراین ، مترجمان زبان امکاناتی در اختیار گردشگران قرار می دهند که در زیرساخت های گردشگری مقصد قرار دارند.


خدمات بهینه سازی زیرساخت های گردشگری را تنظیم می کنند
خدمات بهینه سازی شامل فروش متقابل محصولات ، بهینه سازی قیمت ها با استفاده از الگوریتم حداکثر احتمال ، با ارائه قیمت بهینه پروازها ، خدمات تاکسی و غیره ، به تسهیلات زیرساخت عمومی مانند جاده ، حمل و نقل عمومی و خصوصی می پردازد. این خدمات بهینه سازی اطلاعات بی شماری را در مورد قیمت بهینه زیرساخت های گردشگری فراهم می کند. این هتل شامل امکانات اقامتی و اقامتی ، رستوران ها ، کافه ها ، کلوپ ها ، پارک های موضوعی ، فعالیت های تفریحی و ورزشی ، پارک های آبی ، باغ وحش ها ، کوه پیمایی ، فعالیت های ماجراجویی ، مراکز خرید و غیره است. با درج قیمت های بهینه بهترین گزینه های موجود را در اختیار مشتریان قرار می دهد. بنابراین ، خدمات بهینه سازی امکاناتی را فراهم می کند که در زیرساخت های گردشگری گنجانده شده است.


چالش های هوش مصنوعی در گردشگری


اگرچه هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشروی است ، اما هنوز هم استفاده از ناآشنایان محدودیت دارد. این محدودیت ها باید با درخواست راه حل های نوآورانه همراه با فناوری های نوظهور و سیاست های بروزرسانی ، برطرف شود. مهم نیست که همه زمینه ها هوش مصنوعی جایگزین تلاش های انسانی شود و بحث هوش مصنوعی را جایگزین هوش انسانی می کند ، باز هم پاسخ و حل بسیاری از سوالات بی پاسخ در بخشهای مختلف کسب و کار است. علی رغم این واقعیت که "هوش مصنوعی" با جایگزینی کارمندان و مزایای غیر مادی با ارائه یک تجربه منحصر به فرد به مشتریان ، منافع مالی را فراهم می کند ، اما هنوز هم نمی تواند از هوش انسانی پیشی بگیرد ، زیرا هنوز در حال پیشرفت است.
چالش مهم دیگر در استفاده از هوش مصنوعی ایمنی و امنیت داده ها است. این نگرانی عمده در استفاده از هوش مصنوعی در برخی از بخشهای مهم مانند مالی و نظامی یک چالش مداوم است. به عنوان مثال ، استفاده از فناوری های Blockchain در نرم افزار تشخیص چهره ایمنی و امنیت داده ها را تضمین می کند. برخی از کشورها به دلیل حفظ حریم خصوصی و امنیت داده ها هنوز تمایلی به استفاده از فناوری تشخیص چهره ندارند. چت بات ها ، هتل ها و تاریخچه خرید گذشته ، تاریخچه سفر را ذخیره می کنند که حریم خصوصی داده ها و مسائل امنیتی را به چالش می کشد. این یک چالش برای حفظ حریم خصوصی و امنیت داده است.
یک مشکل اساسی در این سرویس های کنترل شده توسط نرم افزار این است که یک حمله بدافزار کوچک می تواند برنامه های نرم افزاری و عملیات انجام شده توسط ارائه دهندگان خدمات را مختل کند ، که این امر بیشتر به هرج و مرج منجر می شود. اگرچه فناوری هوش مصنوعی پیشرفته و آینده نگر است ، اما ارائه دهندگان خدمات کوچک توانایی تأمین هزینه این فناوری ها را ندارند ، زیرا به سرمایه گذاری هنگفتی نیاز دارد.
اگرچه چت بات ها و ربات ها قادر به جایگزینی نیروی کار انسانی هستند ، اما در مورد سوالات مربوط به پیچیدگی ، مشتریان همچنان به نیروی انسانی متکی هستند. دستگاه هایی مانند چت بات فقط برای پاسخ به سوالات ساده محدود هستند. این فناوری ها از کلمات کلیدی در سوالات برای ارائه پاسخ استفاده می کنند. هنگامی که یک مسئله اضطراری و پیچیده برای حل و فصل وجود دارد ، مشتریان هنوز به نیروی کار انسانی اعتماد می کنند.


کاربردهای آینده هوش مصنوعی در سفر و گردشگری


در صنعت مسافرت و جهانگردی مکان ها و مناطق زیادی وجود دارد که در آنها زمینه بیشتری برای استفاده از هوش مصنوعی برای خدمات بهتر وجود دارد. اینها ممکن است موارد غیرمنتظره و غافلگیرکننده ای را شامل شود. فناوری هوش مصنوعی می تواند کل اتاق هتل را به یک مکان گردشگری مطلوب تبدیل کند. پس از ورود به اتاق هتل ، مشتریان می توانند گزینه ای را برای تبدیل کل اتاق خود به مکان مورد علاقه خود انتخاب کنند. با انتخاب چنین گزینه ای ، کل اتاق به یک دنیای 3 بعدی مجازی تبدیل می شود که شبیه به مکان مورد علاقه آنها است. مشتری می تواند نمای سه بعدی مکان مورد علاقه خود را در داخل اتاق تجربه کند.
اگرچه به دلیل مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت داده ها ، فناوری های تشخیص چهره رد شده است ، اما فناوری های آینده هوش مصنوعی ممکن است با استفاده از فناوری های قوی تر بلاکچین که حریم خصوصی و امنیت داده ها را تضمین می کنند ، چنین مواردی را حل کنند. در آینده ، ممکن است شاهد باشیم که روبات ها در حال هدایت مهمانان هتل به اتاق خود ، حمل چمدان ، سرو غذا و میان وعده ، خدمات خانه داری و غیره در حال سرویس دهی به مهمانان هتل هستند.
در آینده ، سیستم موقعیت یابی بصری (VPS) ممکن است سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) را در اختیار بگیرد. VPS یک فناوری پیشرفته است که به صورت مغازه ها ، شرکت ها ، هتل ها ، مراکز خرید ، تئاترهای سینما ، رستوران ها ، سفره خانه ها ، مناطق تفریحی و غیره دید واقعی از دنیای واقعی و نشانه های دیداری را در مقابل مسافران ، در نتیجه تجربیات مبتنی بر مکان فراهم می کند. ممکن است نکات دست نخورده و غیرمنتظره دیگری در رابطه با خدمات و نقاط تماس مشتری وجود داشته باشد ، جایی که ممکن است هوش مصنوعی در آینده اعمال شود.


جمع بندی


هر روز که می گذرد ، حضور هوش مصنوعی در صحنه گردشگری در حال افزایش است. با توجه به گسترش کاربرد فناوری نوآورانه ، انتظار می رود که صنعت گردشگری در آینده به ارتفاعات غیر قابل تصوری برسد. طبق یک مطالعه تحقیقاتی اخیر ، انتظار می رود بازار جهانی فناوری گردشگری ، که شامل هوش مصنوعی است ، بیش از 9 درصد در طی دوره 2010 و 2023 رشد کند. یکی از عوامل اصلی رشد مورد انتظار ، عملکرد پررونق صنعت توریسم و جهانگردی است. اما استفاده از فن آوری های نوآورانه و جدید مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تغییرات چشمگیری را در سطح صنعتی به وجود می آورد. عوامل تکنولوژیکی می توانند چشم انداز صنعت و فرایندهایی را که توسط مشاغل گردشگری انجام می شود ، شکل دهند. طبق مقاله فوربس ، با توجه به افزایش کاربرد کلی هوش مصنوعی در صنعت مسافرت و گردشگری ، مشاغل جدید زیادی ایجاد می شود. اعتقاد بر این است که بین سال های 2018 و 2022 ، صنعت هواپیمایی و صنعت جهانگردی سطح بالایی از آموزش مجدد را مشاهده خواهند کرد تا عوامل انسانی بتوانند خود را با زیرساخت های تکامل یافته فناوری سازگار کنند. پیش بینی می شود تقریباً 58 میلیون شغل جدید تا سال 2022 ایجاد شود. چنین تغییر برنامه ریزی شده می تواند به مقابله با مشکل بیکاری موجود کمک کند.
در زمانه مبتنی بر فناوری ، افزایش ردپای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری نشانه خوبی است.  این بدان دلیل است که نشان می دهد این صنعت می تواند از آخرین فناوری برای بهبود کارایی و بهره وری استفاده بهینه کند. مشتریان صنعت گردشگری به دلیل ارتقا سطح رضایتمندی از مزایای آن بهره مند می شوند. در عین حال ، مشاغل تجاری گردشگری قادر خواهند بود کنترل بهتری بر فرآیندها داشته باشند. فرایندهای تجاری تا حد زیادی خودکار می شوند و ماهیت عملیات و پروتکل های تجاری ساده می شود.
حتی اگر استفاده از فناوری هوش مصنوعی مزایای زیادی را در سطح صنعت ، سطح سازمانی و همچنین سطح مشتری به همراه داشته باشد ، می تواند چالش ها و پیچیدگی های زیادی را ایجاد کند. به عنوان مثال ، معرفی انواع مختلف هوش مصنوعی در زمینه تجارت صنعت گردشگری کار ساده ای نیست. بنگاه های اقتصادی برای ایجاد زیرساخت فنی مطمئن و قوی به منابع مالی کافی نیاز دارند. افزایش استفاده از ربات ها ، چت ربات ها و سایر فناوری های هوش مصنوعی به معنای محدود شدن تعامل واقعی انسان در صنعت گردشگری است. این می تواند تأثیر نامطلوبی در سفر و تجربه گردشگری کاربران نهایی داشته باشد. رویکرد مبتنی بر فناوری می تواند زمینه ساز مسائل فنی جدید ، پیچیده و چالش برانگیزی شود که هنوز مشخص نیست. بازاریابانی که در صنعت گردشگری فعالیت می کنند باید به صورت یکپارچه فناوری را به کار گیرند تا استفاده از این فناوری آسان باشد و در عین حال برای همه ذینفعان سودمند باشد. چنین روندی می تواند بسیار طولانی باشد زیرا فناوری هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه است.
مفهوم هوش مصنوعی کاملاً جدید و بسیار قدرتمند است. نیاز به انجام مطالعات تحقیقاتی بیشتر در مورد مفهوم هوش مصنوعی و همچنین کاربرد آن در محیط گردشگری صنعتی است. مطالعات اضافی پیچیدگی هایی را که ممکن است به دلیل استفاده از فناوری هوش مصنوعی پیش روی شرکت های تجاری در صنعت گردشگری ایجاد شود ، روشن می کند. بسیاری از کارشناسان فنی نسبت به هوش مصنوعی مانند استیون هاوکینگ بدبین بوده اند. بنابراین اگر شکل جدید و منحصر به فرد فناوری شدید باشد ، انجام یک ارزیابی جامع ضروری است. مفهوم رباتیک و هوش مصنوعی می تواند تأثیر مستقیمی بر روی عوامل انسانی داشته باشد که هم اکنون در صنعت فعالیت می کنند. بنابراین نیاز به انجام مطالعات تحقیقاتی جامع درمورد هوش مصنوعی در جهانگردی وجود دارد تا مفاهیم کلی این فناوری به طور انتقادی ارزیابی شود. این کمک خواهد کرد که تأثیر مثبت و منفی بر این فن آوری بر صنعت ، مشاغل و مشتریان داشته باشد.

محقق و گردآورنده: حامد نقویان

منابع
Anup, S., Goel, A. and Padmanabhan, S. (2017), “Visual positioning system for automated indoor/outdoor navigation”, TENCON 2017-2017 IEEE Region 10 Conference, pp. 1027-1031.
Anurag (2018), “4 Emerging trends of artificial intelligence in travel”, available at: www.newgenapps.com/blog/artificial-intelligence-in-travel-emerging-trends (accessed 5 September 2019).
Azis, N.A., Hikmah, R.M., Tjahja, T.V. and Nugroho, A.S. (2011), “Evaluation of text-to-speech synthesizer for indonesian language using semantically unpredictable sentences test: indoTTS, eSpeak, and google translate TTS”, 2011 International Conference on Advanced Computer Science and Information Systems, pp. 237-242.
Barnes, S. (2016), “Understanding virtual reality in marketing: nature, implications and potential: implications and potential”, available at: https://ssrn.com/abstract=2909100 (accessed 3 November 2016).
Bayern, M. (2018), “5 Ways AI powers business travel”, available at: www.techrepublic.com/article/5-ways-ai-powers-business-travel/ (accessed 5 September 2019).
Beerli, A. and Martin, J.D. (2004), “Factors influencing destination image”, Annals of Tourism Research, Vol. 31 No. 3, pp. 657-681.
Boiano, S., Borda, A. and Gaia, G. (2019), “Participatory innovation and prototyping in the cultural sector: a case study”, Proceedings of EVA, London, pp. 18-26.
Bowyer, K.W. (2004), “Face recognition technology: security versus privacy”, IEEE Technology and Society Magazine, Vol. 23 No. 1, pp. 9-19.
Bulanov, A. (2019), “Benefits of the use of machine learning and AI in the travel industry”, available at: https://djangostars.com/blog/benefits-of-the-use-of-machine-learning-and-ai-in-the-travel-industry/ (accessed 2 September 2019).
Chang, H.-L. and Yang, C.H. (2008), “Do airline self-service check-in kiosks meet the needs of passengers?”, Tourism Management, Vol. 29 No. 5, pp. 980-993.
Chavre, P. and Ghotkar, A. (2016), “Scene text extraction using stroke width transform for tourist translator on android platform”, 2016 International Conference on Automatic Control and Dynamic Optimization Techniques (ICACDOT), IEEE.
Chawla, S. (2019), “7 Successful applications of AI & machine learning in the travel industry”, available at: https://hackernoon.com/successful-implications-of-ai-machine-learning-in-travel-industry-3040f3e1d48c (accessed 5 September 2019).
Dirican, C. (2015), “The impacts of robotics, artificial intelligence on business and economics”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 195, pp. 564-573.
Gajdošík, T. and Marciš, M. (2019), “Artificial intelligence tools for smart tourism development”, Computer Science On-line Conference, Springer.
Guttentag, D.A. (2010), “Virtual reality: applications and implications for tourism”, Tourism Management, Vol. 31 No. 5, pp. 637-651.
Hallo, J.C., Beeco, J.A., Goetcheus, C., McGee, J., McGehee, N.G. and Norman, W.C. (2012), “GPS as a method for assessing spatial and temporal use distributions of nature-based tourists”, Journal of Travel Research, Vol. 51 No. 5, pp. 591-606.
Issa, H., Sun, T. and Vasarhelyi, M.A. (2016), “Research ideas for artificial intelligence in auditing: the formalization of audit and workforce supplementation”, Journal of Emerging Technologies in Accounting, Vol. 13 No. 2, pp. 1-20.
Ivanov, S. and Webster, C. (2019), “Perceived appropriateness and intention to use service robots in tourism”, Information and Communication Technologies in Tourism 2019, Springer, Cham, pp. 237-248.
Ivanov, S. and Webster, C. (2017), “Adoption of robots, artificial intelligence and service automation by travel, tourism and hospitality companies – a cost-benefit analysis”, International Scientific Conference Contemporary tourism – traditions and innovations, 19-21 October, Sofia University.
Ivanov, S.H., Webster, C. and Berezina, K. (2017), “Adoption of robots and service automation by tourism and hospitality companies”, Revista Turismo & Desenvolvimento, Vol. 27 No. 28, pp. 1501-1517.
Jung, T., Tom Dieck, M.C., Lee, H. and Chung, N. (2016), “Effects of virtual reality and augmented reality on visitor experiences in museum”, in Inversini A. and Schegg R. (Eds), Information and Communication Technologies in Tourism 2016, Springer, Cham.
Jung, T., Tom Dieck, M.C., Moorhouse, N. and Tom Dieck, D. (2017), “Tourists’ experience of virtual reality applications”, 2017 IEEE International Conference on Consumer Electronics (ICCE), IEEE.
Kannan, P. and Bernoff, J. (2019), “The future of customer service is AI-Human collaboration”, MIT Sloan Management Review.
Kaushik, N., Kaushik, J., Sharma, P. and Rani, S. (2010), “Factors influencing choice of tourist destinations: a study of North India”, IUP Journal of Brand Management, Vol 7 Nos 1/2, pp. 116-132.
Kim, J. and Hardin, A. (2010), “The impact of virtual worlds on word-of-mouth: improving social networking and servicescape in the hospitality industry”, Journal of Hospitality Marketing & Management, Vol. 19 No. 7, pp. 735-753.
Kim, T., Kim, M.C., Moon, G. and Chang, K. (2014), “Technology-based self-service and its impact on customer productivity”, Services Marketing Quarterly, Vol. 35 No. 3, pp. 255-269.
Kumar, R., Li, A. and Wang, W. (2018), “Learning and optimizing through dynamic pricing”, Journal of Revenue and Pricing Management, Vol. 17 No. 2, pp. 63-77.
Kumar, V.M., Keerthana, A., Madhumitha, M., Valliammai, S. and Vinithasri, V. (2016), “Sanative chatbot for health seekers”, International Journal of Engineering and Computer Science, Vol. 5 No. 3, pp. 16022-16025.
Laurent, P. Chollet, T. and Herzberg, E. (2015), “Intelligent automation entering the business world”, available at: www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/lu/Documents/operations/lu-intelligent-automationbusiness-world.pdf (accessed 5 March 2018).
Leong, B. (2019), “Facial recognition and the future of privacy: I always feel like… somebody’s watching me”, Bulletin of the Atomic Scientists, Vol. 75 No. 3, pp. 109-115.
Lommatzsch, A. (2018), “A next generation Chatbot-Framework for the public administration”, International Conference on Innovations for Community Services, Springer.
McCormick, J. Doty, C.A. Sridharan, S. Curran, R. Evelson, B. Hopkins, B. Little, C. Leganza, G. Purcell, B. and Miller, E. (2016), “Predictions 2017: artificial intelligence will drive the insights revolution”, FORRESTER research for customer insights professionals”, available at: www.forrester.com/report/Predictions+2017+Artificial+Intelligence+Will+Drive+The+Insights+Revolution/-/E-RES133325 (accessed 12 May 2019).
Ma, D. Lin, Q. and Zhang, T. (2000), “Mobile camera based text detection and translation”, available at: https://stacks.stanford.edu/file/druid:my512gb2187/Ma_Lin_Zhang_Mobile_text_recognition_and_translation.pdf (accessed 5 Spetember 2019).
Makar, M.G. and Tindall, T.A. (2014), “Automatic message selection with a chatbot”, Google Patents.
Marouane, C., Maier, M., Feld, S. and Werner, M. (2014), “Visual positioning systems – an extension to MoVIPS”, 2014 International Conference on Indoor Positioning and Indoor Navigation (IPIN), IEEE, pp. 95-104.
Moraga-González, J.L. and Wildenbeest, M.R. (2008), “Maximum likelihood estimation of search costs”, European Economic Review, Vol. 52 No. 5, pp. 820-848.
Murphy, J., Hofacker, C. and Gretzel, U. (2017), “Dawning of the age of robots in hospitality and tourism: challenges for teaching and research”, European Journal of Tourism Research, Vol. 15, pp. 104-111.
Nagaraj, S. (2019), “AI enabled marketing: what is it all about?”, International Journal of Research in Commerce, Economics and Management, Vol. 8 No. 6, pp. 501-518.
Nagaraj, S. (2020), “Marketing analytics for customer engagement: a viewpoint”, International Journal of Information Systems and Social Change (IJISSC), Vol. 11 No. 2, pp. 41-55.
Nagaraj, S. and Singh, S. (2018), “Investigating the role of customer brand engagement and relationship quality on brand loyalty: an empirical analysis”, International Journal of E-Business Research (IJEBR), Vol. 14 No. 3, pp. 34-53.
Nagaraj, S. and Singh, S. (2019), “Millennial’s engagement with fashion brands: a moderated-mediation model of brand engagement with self-concept, involvement and knowledge”, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, Vol. 23 No. 1, pp. 2-16, doi: 10.1108/JFMM-04-2018-0045.
Oh, K.J., Lee, D., Ko, B. and Choi, H.J. (2017), “A chatbot for psychiatric counseling in mental healthcare service based on emotional dialogue analysis and sentence generation”, 2017 18th IEEE International Conference on Mobile Data Management (MDM), IEEE.
Patel, V. (2018), “Airport passenger processing technology: a biometric airport journey”, available at: https://commons.erau.edu/edt/385/ (accessed 5 September 2019).
Peranzo, P. (2019), “AI assistant: the future of travel industry with the increase of artificial intelligence”, available at: www.imaginovation.net/blog/the-future-of-travel-with-the-increase-of-ai/ (accessed 5 September 2019).
Reddy, R. (2006), “Robotics and intelligent systems in support of society”, IEEE Intelligent Systems, Vol. 21 No. 3, pp. 24-31.
revfine.com (2019), “How artificial intelligence (AI) is changing the travel industry”, available at: www.revfine.com/artificial-intelligence-travel-industry (accessed 20 June 2019).
Ropero, M.A. (2011), “Dynamic pricing policies of hotel establishments in an online travel agency”, Tourism Economics, Vol. 17 No. 5, pp. 1087-1102.
Ruotsalainen, L., Kuusniemi, H. and Chen, R. (2011), “Visual-aided two-dimensional pedestrian indoor navigation with a smartphone”, Journal of Global Positioning Systems, Vol. 10 No. 1, pp. 11-18.
Russell, S. and Norvig, P. (2016), Artificial Intelligence: A Modern Approach, Pearson, New York, NY.
Saulat, A. (2018), “Four ways AI is re-imagining the future of travel”, available at: www.mindtree.com/blog/four-ways-ai-re-imagining-future-travel (accessed 5 September 2019).
Seal, P.P. (2019), “Guest retention through automation: an analysis of emerging trends in hotels in Indian Sub-Continent”, in Batabyal. and D, (Ed.), Global Trends, Practices, and Challenges in Contemporary Tourism and Hospitality Management, IGI Global, pp. 58-69.
Seyidov, J. and Adomaitienė, R. (2016), “Factors influencing local tourists’ decision-making on choosing a destination: a case of Azerbaijan”, Ekonomika, Vol. 95 No. 3, pp. 112-127.
Sharma, D. (2016), “Enhancing customer experience using technological innovations: a study of the Indian hotel industry”, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, Vol. 8 No. 4, pp. 469-480.
sites.tcs.com (2019), “Getting smarter by the sector: how 13 global industries use artificial intelligence”, available at: http://sites.tcs.com/artificial-intelligence/wp-content/uploads/TCS-GTS-how-13-global-industries-use-artificial-intelligence.pdf (accessed 5 June 2019).
Song, H. and Jiang, Y. (2019), “Dynamic pricing decisions by potential tourists under uncertainty: the effects of tourism advertising”, Tourism Economics, Vol. 25 No. 2, pp. 213-234.
Tatwany, L. and Ouertani, H.C. (2017), “A review on using augmented reality in text translation”, 2017 6th International Conference on Information and Communication Technology and Accessibility (ICTA), IEEE.
thinkwithgoogle.com (2016), “How mobile influences travel decision making in Can’t-Wait-to-Explore moments”, available at: www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/mobile-influence-travel-decision-making-explore-moments/ (accessed 5 September 2019).
Van Kerrebroeck, H., Brengman, M. and Willems, K. (2017), “Escaping the crowd: an experimental study on the impact of a virtual reality experience in a shopping mall”, Computers in Human Behavior, Vol. 77, pp. 437-450.
Viglia, G., Furlan, R. and Ladron-de-Guevara, A. (2014), “Please, talk about it! when hotel popularity boosts preferences”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 42, pp. 155-164.
Walder, R. (2013), “Method and device for presenting information associated to geographical data”, Google Patents.
Wei, W. (2019), “Research progress on virtual reality (VR) and augmented reality (AR) in tourism and hospitality: a critical review of publications from 2000 to 2018”, Journal of Hospitality and Tourism Technology, Vol. 10 No. 4.
Wilde, J.S. (2017), “Systems and methods for improved data integration in virtual reality architectures”, Google Patents.
Xiao, A., Chen, R., Li, D., Chen, Y. and Wu, D. (2018), “An indoor positioning system based on static objects in large indoor scenes by using smartphone cameras”, Sensors, Vol. 18 No. 7, p. 2229.
Yang, L., Henthorne, T.L. and George, B. (2020), “Artificial intelligence and robotics technology in the hospitality industry: Current applications and future trends”, Digital Transformation in Business and Society, Springer, pp. 211-228.
Yung, R. and Khoo-Lattimore, C. (2019), “New realities: a systematic literature review on virtual reality and augmented reality in tourism research”, Current Issues in Tourism, Vol. 22 No. 17, pp. 2056-2081

hamed naghavian ، ،
گالری عکس
آخرین اخبار وب
پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و هنر پیشتاز در فرهنگسازی و آگاهی بخشی های مهم و کاربردی در بهره گیری از هوش مصنوعی فناوریهای نوین و پیشرفته لینک درون متن
تبلیغات
بیوگرافی

پژوهشکده فرهنگ فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی زیر نظر پژوهشگاه فرهنگ و هنر به ریاست پروفسور محمدعلی مقیسه به منظور پژوهش و نحوه عملی سازی فناوری های های پیشرفته و هوش مصنوعی در سطح جهانی و کشوری با مدیریت( نابغه زنده یاد مرحوم دکتر بهروز نقویان)در سال 1393با تغییر نام از( پژوهشکده فرهنگ و فناوری) به پژوهشکده فرهنگ فناوری نوین و هوش مصنوعی با هدف تلاش  بر فرهنگ سازی،ارتقا سواد فناوری، ایجاد زبان مشترک و در نهایت آشنایی با کاربردهای عمومی و اختصاصی و نیز خطرها و مخاطرات آنها  بین جامعه، صنعت، تولید و خدمات وظایف ارزشمند و گسترده ای را تقدیم نموده است.  از بخش های ذیل تشکیل شده است .

گروه پژوهشی تجاری سازی فناوری و اقتصاد
گروه پژوهشی توسعه ارتباطات و همکاری های بین الملل
گروه پژوهشی مطالعات کاربردی هوش مصنوعی و فناوری های پیشرفنه
گروه پژوهشی مطالعات آینده نگاری علوم و تلفیق فناوری های پیشرفنه


Institute of culture and advanced technology and artificial intelligence
has been formed under the supervision of the Research Institute of Culture and Arts under the chairmanship of Prof. Mohammad Ali Moghiseh in order to research and implement advanced technologies and artificial intelligence at the global and national levels under the management of Dr. Behrouz naghavian.

Technology and Economics Commercialization Research Group
International Communication and Cooperation Development Research Group
Research Group on Applied Studies of Artificial Intelligence and Advanced Technologies )
Research Group of Science Futurism Studies and Integration of Advanced Technologies

=================
گرایش های اصلی رشته هوش مصنوعی
یادگیری ماشین (Machine Learning)
شبکه عصبی (Neural Networks)
بینایی ماشین (Machine Vision)
سامانه های خبره (Expert System)
پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)
الگوریتم ژنتیک (Genetic Algorithm)
روباتیک (Robotic)
آرشیو موضوعی
آخرین نوشته‌ها
کدهای وبلاگ
تبلیغات